FANDOM

Wielka Brytania, inaczej Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) - w jej skład wchodzą:

Wielka Brytania jest unitarnym państwem wyspiarskim położonym w Europie Zachodniej. Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie. Jest ona założycielem Wspólnoty Narodów zrzeszającej byłe kolonie, dominia i inne posiadłości brytyjskie, członkiem Unii Europejskiej (UE) i jej poprzedniczki Wspólnoty Europejskiej (od 1973 r.). Jest stałym członkiem Rady Bezpieczeństwa ONZ od czasu jej pierwszej sesji w 1946 roku. Wchodzi także w skład Rady Europy, G7, G8, G20, NATO, OECD oraz WTO.

Wielka Brytania jest krajem rozwiniętym, stanowi szóstą największą gospodarkę świata według PKB nominalnego i ósmą największą gospodarkę świata według parytetu siły nabywczej. Było to pierwsze na świecie w pełni zindustrializowane państwo oraz największe mocarstwo światowe w XIX i na początku XX wieku.

Kraj ten pozostaje nadal mocarstwem ze znacznym wpływem ekonomicznym, kulturalnym, militarnym, naukowym i politycznym na arenie międzynarodowej. Brytyjskie siły zbrojne stacjonują w 80 krajach świata - największe stałe garnizony są w Niemczech, na Cyprze, na Falklandach, w Gibraltarze i w Kanadzie. Wysokość wydatków na wojskowość daje Wielkiej Brytanii czwarte miejsce na świecie.

Zabytki Edytuj

Wielka Brytania liczy bardzo dużo zabytków.

Lista zabytków: Edytuj

  1. Zegar Big Ben.
  2. Pałac Buckingham.
  3. Siedziba Parlamentu
  4. Leeds Castle.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki