FANDOM

Armenia
Armenia,3.jpg
Stolica: Erywań
Język urzędowy: ormiański
Powierzchnia: 29 800 km²
Liczba mieszkańców: 2 977 000 (2013 rok)
Najwyższy punkt: Aragac 4095 m. n. p. m.

 Armenia - Państwo w Azji położone na Kaukazie Południowym (tzw. Zakaukaziu). Graniczy z Azerbejdżanem, Turcją, Gruzją i Iranem. Jego stolicą jest Erywań.

HistoriaEdytuj

Armenia zasiedlona została w czasach historycznych przez Ormian, którzy według legend wywodzą się od prawnuka Noego. Nazwa Armenia miała pochodzić od imienia Arama - ormiańskiego przywódcy. Historyczna Armenia obejmuje również Wyżynę Armeńską na wschodzie Turcji, zachodni Azerbejdżan i północną Mezopotamię. Państwo przechodziło z rąk do rąk przez: królestwo Urartu, Scytów, Persów, Aleksandra Wielkiego, Tigranesa II, Arabów, Bizancjum i Turków. 

Podział administracyjnyEdytuj

Armenia podzielona jest na 10 prowincji i jedno miasto wydzielone. Są to: 
Armenia,8.png
  1. Aragacotn
  2. Ararat
  3. Armawir
  4. Gegharkunik
  5. Kotajk
  6. Lorri
  7. Szirak
  8. Sjunik
  9. Tawusz
  10. Wajoc Dzor
  11. Erywań (stolica państwa)

Ustrój politycznyEdytuj

Armenia to demokracja parlamentarna, która jest wzorowana na rozwiązaniach zachodnioeuropejskich (np. trójpodział władz). Głowa państwa to prezydent, wybierany co pięć lat.

TurystykaEdytuj

W roku 2012 kraj ten został odwiedzony przez 843 000 turystów. Armenia, choć jest niewielkim krajem zachwyca ogromem zabytków oraz górskimi krajobrazami. Można tam podziwiać pierwsze kościoły, ale i hellenistyczne świątynie. Obowiązkowym punktem podróży bywa zwykle Jezioro Sewan i jego wybrzeża pełne świątyń. Sytuacja polityczna pozwala na zwiedzanie tego kraju, lecz należy być ostrożnym szczególnie w pasie nadgranicznym. Przez Armenię wiedzie obecnie jedyna przejezdna droga do nie uznawanej przez Azerów Republiki Górnego Karabachu. Wizyta w tym regionie formalnie leżącym w Azerbejdżanie obarczona jest sporym ryzykiem (miny!) i może uniemożliwić późniejszy wjazd do Azerbejdżanu.

GaleriaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki